Volgend bericht Vorig bericht

Docent Lodenstein College over de methode Profiel Groen

Blog
01-04-2021
Docent Lodenstein College over de methode Profiel Groen

Martin van Engelen, docent groen op het Lodenstein College, van oorsprong tuin- en landschapsarchitect en betrokken bij de ontwikkeling van de methode Profiel Groen vertelt over zijn ervaringen met de vernieuwde methode Profiel Groen voor de vmbo-bovenbouw. 

‘Wij zijn in oktober 2020 gestart met de vernieuwde editie Profiel Groen voor de bovenbouw. Ik verzorg de lessen voor groen, met name op het gebied van hovenier’, vertelt Martin van Engelen, docent groen op het Lodenstein College in Hoevelaken.

In 2020 zijn de vier profieldelen van de methode Profiel Groen vernieuwd. Bijna driekwart van onze gebruikers in de bovenbouw van het vmbo is inmiddels overgestapt op de nieuwe editie. ‘We werken blended, met boeken en digitaal. Door Corona zijn we, enigszins noodgedwongen, meer digitaal gaan werken. Voor ons docenten vergt dit enige gewenning, aangezien we meer op de achtergrond zijn en leerlingen zelfstandig aan de slag gaan. De methode leent zich hier uitstekend voor. Het is goed afgestemd op de leerling, heeft een duidelijke opzet en structuur en ik als docent kan mijn leerlingen goed volgen en bijsturen.’

De vernieuwde methode bereidt vmbo-leerlingen voor op het theorie- én het praktijkdeel van het CSPE. De praktijk staat centraal. Zo ook in de lessen op het Lodenstein College. ‘Onze lessen bestaan voor een kwart uit theorie. De rest van de tijd gaan we buiten met de praktijk aan de slag. Nu met Corona zijn de klassen opgesplitst en werken mijn leerlingen de ene week thuis aan de theorie. De andere week krijgen ze op school praktijkles. De methode is hier goed op aan te passen. Er is een breed aanbod praktijkopdrachten bij de methode waarbij de grote praktijkopdrachten op het CSPE lijken. Ideaal om leerlingen voor het CSPE te laten oefenen. Wat fijn is dat de methode flexibel is en geen keurslijf is. Praktijkopdrachten zijn eenvoudig in te korten, uit te breiden met eigen input of kunnen achterwege worden gelaten. Ik ben en blijf docent, ruimte voor eigen inbreng blijft van belang.’

Op de vraag wat de essentie is van de vernieuwde methode Profiel Groen, antwoordt Martin: ‘Ik heb met Profiel Groen een basis in handen die mij ondersteunt bij het voorbereiden van mijn leerlingen op het CSPE. Daarnaast heb ik voldoende ruimte om mijn lessen naar mijn eigen wensen en de onderwijsidentiteit van mijn school vorm te geven. Ik ben blij met de uitgebreide docentenhandleiding, de variatie in kleine en grote opdrachten, de uitvoerbaarheid, enzovoorts. Ook handig is bijvoorbeeld het onderdeel Test je zelf. Door mijn leerlingen dit onderdeel te laten doen, zie ik hoe ze scoren en welke onderwerpen ze lastig vinden en waaraan ik dus extra aandacht aan moet besteden.’

Wil je ook jouw ervaringen met onze leermiddelen delen? Laat het ons weten!