Docent MBO over Startpagina Groene ruimte

dinsdag 30 jan. 2018
Docent MBO over Startpagina Groene ruimte

In de rubriek “Docenten over” vertellen docenten over hun ervaringen met onze leermiddelen. Chantal ter Steege, docent mbo Groene ruimte, coach/begeleider voor niveau 3 en 4 en ontwikkelaar bij AOC Oost, vertelt over haar ervaringen met de Startpagina’s Groene ruimte.

‘Sinds dit schooljaar werken wij met de Startpagina’s voor Groene Ruimte. Naast docent houd ik me als ontwikkelaar bij AOC Oost bezig met het inhoud geven aan het onderwijsprogramma van de BOL- en BBL-opleidingen van Groene ruimte’, vertelt Chantal ter Steege.

Vanaf zomer 2017 zijn veel mbo-docenten van start gegaan met de nieuwe Startpagina’s voor het mbo. Ter Steege: “Wij maken onder andere gebruik van de Startpagina’s Groene ruimte voor niveau 2, 3 en 4. De Startpagina voor niveau 3 is hierbij het uitgangspunt. De Startpagina’s zijn erg overzichtelijk door de thematische indeling. Je ziet snel en eenvoudig welke leermiddelen bij een thema beschikbaar zijn. De meeste leermiddelen zijn van goede kwaliteit en actueel. Vooral de nieuwe uitgaven van KennisKiem zoals Begroten, offreren en een werkplanning zijn goed bruikbaar. Naast bestaand materiaal is er nieuw materiaal beschikbaar. Ook al zien sommige video’s er niet zo flitsend uit als ik zou willen, zijn ze in de kern goed en heel bruikbaar. Ook hier is het heel handig dat media ofwel de video’s per thema gesorteerd is."

Alle leermiddelen op de Startpagina’s zijn door docenten en vakdeskundigen op bruikbaarheid en actualiteit gescreend. Daarnaast worden de Startpagina’s zoals elk jaar verrijkt met nieuwe leermiddelen. Ter Steege: “De leermiddelen op de huidige Startpagina’s sluiten goed aan op het kwalificatiedossier. De vakinhoud zit er goed in. Het zou mooi zijn als er nog extra aandacht komt voor algemene onderwerpen zoals kwaliteitszorg, schadeclaims en contractvormen. Dit zijn ook zaken die een hovenier moet kennen. Ook is het belangrijk dat leermiddelen inspelen op de vernieuwing in de sector.”

Gebruiksgemak voor docent en student staat in de Startpagina’s centraal. De flexibele opbouw maakt het mogelijk om lessen naar eigen wensen vorm te geven. Alle leermiddelen zijn arrangeerbaar als geheel en in delen, waardoor het eenvoudig in de leerlijn van een opleiding is in te passen. “Bij AOC Oost staat er in iedere periode een integrale opdracht centraal. Bijvoorbeeld onderhoud. Hiervoor zetten wij een basislesprogramma in de elektronische leeromgeving klaar. We bepalen eerst wat we nodig hebben en kijken of de Startpagina’s hiervoor leermiddelen biedt. Docenten gebruiken het basisprogramma om hun eigen lessen van te maken. Ze vullen het aan met ander materiaal of met video’s. Afhankelijk van de docent én de groep gaan studenten in groepsopdrachten of klassikaal aan de slag met de leermiddelen op een Startpagina.”

Als tip aan collega-docenten, zegt Chantal ter Steege: “De Startpagina is een uitstekend middel om je lesprogramma invulling te geven. Je vindt er een verzameling lesmateriaal specifiek voor het vakgebied. Voordat je met een Startpagina aan de slag gaat, is het belangrijk om eerst te inventariseren wat je nodig hebt ofwel maak eerst je onderwijs. Vervolgens kun je de Startpagina gebruiken voor de invulling van je programma.”

Wil jij ook je ervaringen met onze leermiddelen delen? Laat ons dit weten!