Docent vmbo over methode Profiel Groen

donderdag 02 nov. 2017
Docent vmbo over methode Profiel Groen

In de rubriek 'Docenten over...' vertellen docenten over hun ervaringen met onze leermiddelen. Andra Verhagen, docent Profiel Groen en sectievoorzitter Praktijkvakken, vertelt over haar ervaringen met de vmbo-methode Profiel Groen.

‘Ik werk nu meer dan een jaar met de methode Profiel Groen. Ik verzorg lessen van Profielmodule 2 en 3, Tussen productie en verkoop en Vergroening stedelijke omgeving voor de bovenbouw GL en de tweede klas van het groene lyceum’, vertelt Andra Verhagen, docent Profiel Groen en sectievoorzitter Praktijkvakken bij de Groene Welle in Zwolle.

In zomer 2016 is het nieuwe examenprogramma ingevoerd. Om inhoud te geven aan het Profiel- en Keuzedeel, heeft het Ontwikkelcentrum de mixed media methode Profiel Groen ontwikkeld. Verhagen: ‘Wij zijn vorig schooljaar met de methode Profiel Groen begonnen en hebben hierbij voor de papieren versie gekozen. We merken dat onze leerlingen het fijn vinden om boeken te hebben. Naast de lesboeken vullen we onze lessen aan met extra interactief materiaal dat het Ontwikkelcentrum biedt. Je kunt hierbij denken aan opdrachten zoals het uitvoeren van recepten, video’s enzovoorts. We werken volgordelijk en zijn met het eerste hoofdstuk van Profielmodule 2 begonnen en hebben zo de module doorgewerkt. In februari zijn we gestart met Profielmodule 3. Onze lessen bevatten altijd een praktijkdeel. De leerlingen kunnen zo de geleerde theorie direct toepassen. Een leuk voorbeeld is de opdracht waarin leerlingen aan de slag gingen met kwaliteitscontrole. Hiervoor ging mijn klas naar de markt en de supermarkt. Voordat ze op pad gingen, kregen ze een uur instructie, vervolgens waren ze twee uur buiten de deur en het laatste uur hebben we klassikaal de bevindingen met elkaar gedeeld.’

Inmiddels is het nieuwe schooljaar begonnen en hebben vmbo-docenten meer dan een jaar met de methode Profiel Groen kunnen werken. ‘Na een jaar te hebben gewerkt met het nieuwe examenprogramma en de nieuwe methode kunnen we zeggen dat we meer overzicht hebben. We waren ontzettend benieuwd waar onze leerlingen na een jaar stonden. We hebben daarom aan het eind van afgelopen schooljaar het examen 2016 gedraaid. Dit was heel leerzaam. We weten nu beter wat het examenprogramma behelst en kunnen de lesboeken van de methode Profiel Groen beter interpreteren en variatie aanbrengen. Voor komend schooljaar finetunen we hier en daar opdrachten, gaan we op bepaalde onderdelen dieper in of maken het – afhankelijk van het niveau – kleiner.’

De vier Profieldelen van de methode Profiel Groen nemen vmbo-leerlingen – conform het examenprogramma – mee door de groene wereld. ‘Profiel Groen is erg omvangrijk. Het is heel gaaf om te zien dat na een jaar werken met de methode onze leerlingen de verbintenis zien en kunnen vertellen wat Profiel Groen inhoudt. Om de stof beter te laten beklijven, hebben onze leerlingen na ieder hoofdstuk een samenvatting gemaakt. Na Pasen – na genoeg onderwerpen uit de lesstof te hebben behandeld - heb ik samen met onze leerlingen een mindmap getekend en laten zien hoe de keten in elkaar steekt. Leerlingen vonden het erg leuk om te zien hoe de puzzelstukjes in elkaar passen.’

Aan het einde van het interview vertelt Andra Verhagen dat ze het erg leuk zou vinden om te horen hoe andere scholen met de methode Profiel Groen omgaan.

Wil jij ook jouw ervaringen delen? Laat ons dit dan weten! 


// Foto: Andra Verhagen, Groene Welle