Docent Wellantcollege over methode Profiel Groen

donderdag 05 apr. 2018
Docent Wellantcollege over methode Profiel Groen

In de rubriek 'Docenten over...' vertellen docenten over hun ervaringen met onze leermiddelen. Deze week vertelt Ruud Odijk, docent bij Wellantcollege, over zijn ervaringen met de vmbo-methode Profiel Groen. 

‘Ik ben docent bij het Wellantcollege in Amersfoort en verzorg het vak VAP voor zowel de vmbo onder- en bovenbouw. Ik maak hiervoor onder andere gebruik van de methode Profiel Groen. Zo werk ik met de Profielmodule Tussen productie en verkoop en de Keuzemodule Voeding, hoe maak je het?.’

Voor het nieuwe vmbo-examenprogramma heeft het Ontwikkelcentrum de methode Profiel Groen ontwikkeld die docenten helpt inhoud te geven aan het Profiel- en het Keuzedeel. Odijk: ‘In leerjaar drie starten wij met de Keuzevakken, dit doen we gedurende dertig weken. Aan het eind van leerjaar 3, de laatste zes weken van het schooljaar starten we met de profielvakken. In leerjaar 4 gaan we daar mee verder. Op deze manier borgen we dat onze leerlingen de kennis die in het Centraal Schriftelijk Praktisch Examen, het CSPE, gevraagd wordt, vers in hun hoofd hebben. We maken hierbij gebruik van de lesboeken. Afhankelijk van het onderwerp behandel ik eerst de theorie en gaan de leerlingen aan de slag met een praktijkopdracht zoals een recept. Een andere werkvorm is dat leerlingen starten met het maken van een recept en daarbij een vragenlijst invullen die aansluit bij de theorie. We proberen altijd te werken met een combinatie van de theorie en de praktijk.’

In najaar 2017 werkte Ruud Odijk mee aan ons onderzoek naar de ervaringen met de methode Profiel Groen. Jaarlijks voeren we dit soort gebruikersonderzoeken uit met als doel onze leermiddelen te verbeteren. ‘Ik vind Profiel Groen een goede methode. Het sluit aan bij het examenprogramma, de vormgeving en structuur is goed, het bevat leuke extra’s en de begrippenlijst is handig. Wat ik graag zou willen, zijn meer praktische opdrachten in het lesmateriaal. De praktijk en de bijbehorende vaardigheden vormen een belangrijk onderdeel in het examen. Het zou mooi zijn als het Ontwikkelcentrum dit zou kunnen oppakken.’ Als suggestie geeft Odijk: ‘Waar ik bijvoorbeeld aan denk, is een praktische opdrachtenbank. Met bijvoorbeeld voor mijn vakgebied verschillende recepten. Om kwark te maken of het maken van een vleesvervanger. Dit soort praktische opdrachten helpt mijn leerlingen het vak beter te begrijpen en het spreekt tot hun verbeelding. Een andere optie zou kunnen zijn vragenformulieren waarmee de leerling in de theorie op zoek gaat naar het antwoord.’ 

Wilt u ook uw ervaringen met onze leermiddelen delen? Laat ons dit dan weten!