Docente Terra Wolvega over vernieuwde methode Profiel Groen

woensdag 17 mrt. 2021
Docente Terra Wolvega over vernieuwde methode Profiel Groen

In de rubriek 'Docenten over...' vertellen docenten over hun ervaringen met onze leermiddelen. Sietske Veenstra, o.a. docente vmbo en coördinator groen bij Terra Wolvega vertelt over haar ervaringen met de vernieuwde methode Profiel Groen voor de vmbo-bovenbouw.

Met ingang van schooljaar 2020-2021 is de methode Profiel Groen voor de vmbo-bovenbouw vernieuwd. ‘Wij zijn dit schooljaar overgestapt op de vernieuwde editie van de methode Profiel Groen. Al onze leerlingen hebben toegang tot het digitale lesmateriaal. Hier werken wij voornamelijk mee. Daarnaast hebben we het papieren werkboek aangeschaft,’ vertelt Sietske Veenstra, docent vmbo en coördinator groen bij Terra in Wolvega. ‘In de derde klas krijgen onze leerlingen de keuzevakken en bereiden we hen voor op de profielen waarna ze in de vierde klas daadwerkelijk met de profieldelen aan de slag gaan.’

De vernieuwde methode Profiel Groen bereidt vmbo-leerlingen beter dan tevoren op het theorie- én het praktijkdeel van het examen. ‘De methode is op alle vlakken verbeterd; qua look & feel, aansluiting op het examenprogramma, de praktijk, het niveau, de omvang et cetera. De opbouw van theorie, vragen, praktijk en toetsen is fijn werken. Het geeft mij alle ingrediënten om mijn leerlingen op te leiden voor het examen en toch heb ik genoeg ruimte voor eigen inbreng en variatie. Ik kan mijn lessen naar eigen inzicht en ervaring vormgeven. Ik laat bijvoorbeeld mijn leerlingen regelmatig op hun eigen manier de lesstof eigen maken. De ene keer maken ze samenvattingen, oefenen ze zelf met de flitskaarten of bekijken we klassikaal relevante filmpjes die in het docentenmateriaal te vinden zijn. Ook met de praktijkopdrachten kan ik variëren.’

Inmiddels werken de leerlingen een aantal maanden met de vernieuwde editie van de methode Profiel Groen. ‘De vaste omvang en consistente lay-out biedt overzicht en rust bij mijn leerlingen. Ook de voorleesfunctie in de digitale omgeving is erg handig. Sommige leerlingen vinden lezen immers lastig. Daarnaast is een echt pluspunt van de methode de digitale omgeving. Dit hoort echt bij deze tijd. Leerlingen kunnen zelfstandig en in hun eigen tijd met de methode aan het werk. Zeker later in het mbo zijn digitale vaardigheden erg belangrijk.’

‘Of ik de methode bij andere docenten aanbeveel? Jazeker. Ik vind het belangrijk dat mijn collega’s net zo enthousiast als ik van de methode Profiel Groen worden. De vernieuwde methode heeft immers de benodigde ingrediënten om leerlingen goed voor te bereiden op het CSPE.’

Als tip aan collega-docenten zegt Sietske Veenstra: ‘De methode biedt handvatten om van A tot Z invulling aan je lesprogramma te geven. Maar zet vooral ook je eigen ervaring in en probeer leerlingen te triggeren door ze onderdeel van het proces uit te laten maken en ze mee te laten denken over hoe ze lesstof het beste kunnen leren en uitvoeren. Een andere tip is het betrekken van collega’s. Bijvoorbeeld voor het rekendeel de docent Wiskunde of in de tentamenweek de eindopdrachten uit te laten voeren en hierbij andere docenten te betrekken. Op deze manier krijgt de tentamenweek een CSPE-uitstraling.’

Wilt u ook uw ervaringen met onze leermiddelen delen? Laat ons dit dan weten.