5 kenmerken van een goede in-company training

Blog
28-03-2024
5 kenmerken van een goede in-company training

In-company trainingen, oftewel trainingen die in een organisatie zelf plaatsvinden, worden steeds populairder. Ook in de groene sector. Als docent ben ik voortdurend op zoek naar effectieve manieren om les te geven, deelnemers te benaderen en lessen voor te bereiden. Door de trainingen die ik geef voor mijn eigen bedrijf Soesman Trainingen weet ik dat bij het geven van in-company trainingen deels andere aandachtspunten gelden dan bij het onderwijzen van mbo-studenten. In dit blog ga ik in op verschillende lesmethoden, het benaderen van de cursisten en voorbereidingstechnieken, om het onderwijs op het bedrijf te optimaliseren.

Praktijkgericht
Laten we beginnen met een voorbeeld van een bedrijf in de boomkwekerijsector dat in-company trainingen zocht. De gespecialiseerde kwekerij merkte dat (toekomstig) leidinggevenden moeite hebben met het leidinggeven en aansturen van het overige personeel. De trainingsbehoefte is dus gericht op het geven van handvatten en tools om het leidinggeven wat beter in de vingers te krijgen.

Om aan deze behoeften te voldoen, moet de docent die de training geeft niet alleen bedreven zijn in leidinggeven, maar ook in staat zijn om deze kennis te vertalen naar praktische toepassingen in een boomkwekerijomgeving. Het integreren van praktijkvoorbeelden, zoals het optimaliseren van de praktische instructie of het introduceren van periodieke gesprekken, helpt de medewerkers om zich voor te bereiden op echte uitdagingen in hun eigen werkveld.

Interactieve benadering
Bij mijn in-company trainingen leg ik de nadruk dus op de praktische toepassing. De focus ligt op het ontwikkelen van vaardigheden en kennis die de medewerkers nodig hebben om hun taken effectiever uit te voeren. De trainingen vragen daardoor om een interactieve benadering. Zo zet ik bijvoorbeeld vaak groepsdiscussies in over de verschillende manieren van leidinggeven. Op deze manier kunnen de cursisten ook ervaringen delen vanuit andere kwekerijen en gezamenlijk oplossingen bedenken voor specifieke uitdagingen in de sector.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Natuurlijk is het erg van belang om de trainingen goed voor te bereiden. Een behoefteanalyse is heel belangrijk om de specifieke trainingsbehoeften van het bedrijf te begrijpen. Dit helpt bij het vaststellen van de doelen en de gewenste resultaten. Ook pas ik elke keer de trainingsmaterialen aan de behoeften van het bedrijf aan, zoals het integreren van relevante voorbeelden en praktische toepassingen.

Denken in mogelijkheden
Medewerkers kunnen tijdens in-company trainingen soms afgeleid worden door werk gerelateerde zaken. Dit kan hun motivatie beïnvloeden en de effectiviteit van de training verminderen. Vaak probeer ik hierop in te spelen door er een praktijkvoorbeeld van te maken. Altijd blijven denken in mogelijkheden, ook op de werkvloer!

Evaluatie
Net als bij het lesgeven aan mbo-studenten is het implementeren van continue evaluatie en feedbackmechanismen bij in-company trainingen super belangrijk. Docenten kunnen regelmatig check-ins organiseren om de voortgang te bespreken, obstakels te identificeren en individuele behoeften aan te pakken. Deze open communicatie zorgt voor een aanpasbare lesaanpak, waarbij de inhoud van de trainingen voortdurend wordt verfijnd op basis van de specifieke uitdagingen en successen die deelnemers ervaren.

Wil je hierover eens met mij van gedachten wisselen? Neem gerust contact met me op!

Over Robert

Ik ben Robert Soesman en van jongs af aan met planten bezig. Mijn vader werkte bij een boomkweker en heeft mij de liefde voor dit vak met de paplepel ingegoten. Ik heb zo'n 15 jaar op het vmbo en mbo lessen plantenteelt gegeven en een aantal jaar als scholingsconsulent gewerkt. Nu combineer ik een baan als beleidsadviseur met mijn eigen bedrijf Soesman Trainingen. Ik ontwikkel lesmateriaal, geef diverse trainingen in de groene sector en schrijf blogs voor De Groene Wereld over actuele onderwerpen en verhalen uit de praktijk.